آشنایی با هولوگرام های دوبعدی و کاربرد آن

آشنایی با هولوگرام های دوبعدی و کاربرد آن

 

هولوگرام دو بعدی چیست؟

هولوگرام دو بعدی را می توانید امروزه بر روی بسته بندی محصولات گوناگون مشاهده نمایید. در واقع هولوگرام دو بعدی به نوعی نشان دهنده و معرفی کننده نام شرکت یا موسسات است و تولیدکنندگان با چسباندن این برچسب ها بر روی محصولات، کیفیت و اصل بودن محصول خود را تضمین کرده و به نوعی تبلیغی برای کار آنها محاسبه می شود. همچنین این نوع از هولوگرام ها دارای ظاهری بسیار زیبا و شکیل نیز هستند که در برابر نور دارای انعکاس رنگی بسیار زیبایی هستند.

هولوگرام دو بعدی برچسبی است که دارای رنگی نقره ای و رنگین کمانی است و زمانی که در برابر نور قرار می گیرد، می توانید تابش نور رنگارنگی را در آن مشاهده نمایید و عکس یا نمادی که بر روی این هولوگرام چاپ شده و به صورت دو بعدی است، نمایان می شود. این هولوگرام با پلت عکاسی و نور لیزر پردازش شده است و به شکلی که شما می بینید درآمده است. هولوگرام دو بعدی دارای یک منطقه مسطح است و تصویری که در آن دیده می شود، عمقی ندارد. هولوگرام های دوبعدی را تولید کنندگان به عنوان برچسب اطمینان بر روی محصولات خود می زنند تا مشتریان با خیالی راحت از این محصولات استفاده کرده و از اصل بودن آن اطمینان پیدا کنند. امکان جعل این نوع از هولوگرام ها به هیچ عنوان امکان پذیر نیست زیرا نمی توان از آنها تکثیر نمود.

 کاربرد هولوگرام دو بعدی

کاربرد هولوگرام دو بعدی

هولوگرام های دو بعدی به عنوان مطمئن ترین برچسب ها بر روی محصولات زده می شوند و همانگونه که گفته شد، این برچسب به عنوان ضمانتی برای اصالت کالا می باشد. علاوه بر استفاده و کاربرد امنیتی این دسته از برچسب ها، ظاهر آنها نیز بسیار زیبا و منحصر بفرد است. از هولوگرام دو بعدی بر روی محصولات مصرفی، اوراق گارانتی، انواع قطعات تولیدی، انواع کارت های اعتباری و اینترنت، انواع کارت های عضویت، انواع گواهینامه ها، انواع کارت های شناسایی، سی دی ، دارو و … می توان استفاده نمود.

 

اهمیت ویژه هولوگرام دو بعدی

اهمیت استفاده از هولوگرام دو بعدی بر روی محصولات بر کسی پوشیده نیست و به نوعی تولیدکنندگان با این کار می توانند اعتماد مشتریان خود را به بهترین شکل جلب نمایند. این کار باعث می شود تا خریداران از برند سازنده محصولات خیلی حساس بخصوص داروها مطلع شوند و اطمینان حاصل کنند که محصول کاملا اصل است و دارای برچسب سلامت می باشد. این کار علاوه بر ایجاد حس امنیت برای مشتریان، مصحول را برای آنها بسیار حذاب و خاص می نماید. از سوی دیگر داشتن هولوگرام بر روی محصولات به نوعی تبلیغ به حساب می آید و تولیدکنندگان می توانند با سایر رقبای خود در بازار رقابت کنند و محصولاتی شکیل تر و قابل اطمینان تر را به مشتریان خود عرضه نمایند. مشتریان با دیدن این هولوگرام ها بر روی محصولات هیچ گونه شک و شبه ای را به دل راه نمی دهند زیرا جزئیات مورد نیاز و کافی از محصول و برند آن بر روی هولوگرام درج شده است شما یم توانید از این هولوگرام ها با هر طرح و شکلی بر روی محصولات خود استفاده نمایید و برای طراحی این هولوگرام ها می توانید از افراد متخصص در این زمینه استفاده کنید.

 

 ویژگی های هولوگرام دو بعدی

ویژگی های هولوگرام دو بعدی

این نوع از هولوگرام ها به دلیل ویژگی منحصر بفردی که دارند، غیر قابل انتقال بر روی کالای دیگری هستند و به محض کنده شدن، خش برداشته و دیگر قابلیت استفاده ندارند. بنابراین جداسازی و امکان استفاده مجدد از این هولوگرام ها وجود ندارد.

اگر بر روی این نوع از هولوگرام ها نور لیزر تابانده شود، رمز آنها کاملا واضح و دقیق استفاده می شود.

هولوگرام دو بعدی کاملا در برابر حرارت مقاوم است و هیچ گونه آسیبی به آن وارد نمی شود.

ظاهر این نوع از هولوگرام ها به دلیل طیف رنگی استفاده شده در آن، بسیار جذاب و دوست داشتنی است. این رنگ ها به گونه ای هستند که در اثر تابش نور در زوایای مختلف شما می توایند طیف وسیعی از رنگ ها را مشاهده نمایید.

در برچسب های هولوگرام دو بعدی از دو بعد چاپ هولوگرام استفاده شده بر روی هم تشکیل شده اند و به همین دلیل با هیچ گونه از وسایل کپی یا اسکن نیم توان نمونه ای از آن را ایجاد کرد و به نوعی غیرقابل جعل می باشد.

در صورت دستکاری کردن این نوع از هولوگرام ها، سطح آن مخدوش می شود.

هولوگرام های دو بعدی را می توان در انواع طرح و ها و سایزهای مختلف طراحی نمود.

این نوع از هولوگرام ها قابلیت نصب بر روی انواع محصولات را دارند.

 

نحوه ساخت هولوگرام دو بعدی

نحوه ساخت هولوگرام دو بعدی

برای ساخت این نوع از هولوگرام از دستگاه دیجیتال دات ماتریکس استفاده می شود و تمامی مراحل ساخت هولوگرام های دو بعدی به صورت دیجیتال می باشد. پس از طراحی تصویر مورد نظر، تصویر بر روی سطح دستگاه دات ماتریکس قرار گرفته و سطح حساس به نور آن توسط دستورات کامپیوتر و با نور لیزر نگاشته می شود. پس از انجام این مرحله، سطح هولوگرام به صورت نقاطی تو رفته در می آید که این نقاط با چشم قابل دیدن نیستند و فقط در اثر تابش نور بر روی این نقاط، می توان تصویر را مشاهده نمود. بسته به اینکه از چه عمقی برای تولید این هولوگرام ها استفاده شده باشد، شکست نور نیز متفوت است و باعث نمایش دادن طیف رنگی از نور می شود. یکی از نکات جالب درباره ساخت هولورگرام ها که آن را غیر قابل جعل می نماید این است که اگر شما همزمان دو نسخه از یک نوع هولوگرام را در دو زمان متفاوت ایجاد کنید، تفاوت هایی بین این دو نسخه وجود دارد که همین امر جعل و کپی برداری از این نوع برچسب ها را به صفر می رساند.