عجیب ترین ساختمان های دنیا + عکس

عجیب ترین سازه و ساختمان های‌ جهان بـه سازه ای گفته می شود کـه از یک یا چند منظره شگفت انگیز و شگفت انگيز طراح شده باشد.خانه هایي با معماری متفاوت کـه چشم هر بیننده ای را بـه خود خیره می سازد. دراین مطلب شـما رابا چند سازه ی عجیب و شگفت انگیز از کشور های متفاوت آشنا می‌کنیم.

ساختمان تخم مرغي شکل سايبرتکچر «Cybertecture Egg»

عجیب ترین ساختمان های دنیا + عکس

آن سازه در شهر بمبئي در کشور هندوستان قرار دارد . معمار اين ساختمان اداري شگفت انگيز ؛ جيمز لاو انگليسي تبار مي باشد . اين ساختمان داراي 13 طبقه مي باشد کـه در مساحت 32 هزار متر مربع ساخته شده اسـت و از آخرين طراحي های زيست محيطي ؛ سيستم های هوشمند و مهندسي جديد در آن استفاده شده اسـت و سبب ايجاد نقطه عطفي در شهر بمبئي شده اسـت .

طرح تخم مرغي اين سازه الهام گرفته شده از اين اسـت کـه جهان مانند تخم مرغي مي باشد کـه سبب حياب بخشيدن و پرورانيدن يک موجود زنده مي شود و بـه آن تکامل و روح مي بخشد.

عجیب ترین ساختمان های دنیا + عکس

شکل اريب اين سازه سبب ده اسـت کـه حداقل نور خورشيدي را جذب کند کـه بـه متعادل ماندن هواي دروني آن کمک شاياني کرده اسـت . عناصر طراحي و سيستم های اطلاعاتي با کمک هم ؛ بهترين فضا را براي کار کردن بـه وجود آورده اند. يکي از سيستم ماي نوين به کار رفته شده دراين ساختمان، اعلان خودکار وضيعت جسماني و روحي کارمندان بـه پزشک اسـت کـه سبب ارتقاع سلامت کارکنان شده اسـت.

بیشتر بخوانید: تصاویری از ساختمان های خارق العاده جهان

معبد لوتوس شهر دهلی نو lotus temple

عجیب ترین ساختمان های دنیا + عکس

معمار این ساختمان یک ایرانی بـه نام ” فریبرز صهبا “اسـت.معبد لوتوس بر روی آب بنا شده اسـت و سیستم خنک کننده این معبد توسط همین آب کار می‌کند.

معبد لوتوس کـه در شرق دهلی نو واقع گردیده و طبق گزارش خبرگزاري سي.آن.آن.با حدود 4 ميليون نفربازديدكننده درسال «در مقابل مثلا 5/2 ميليون نفر بازديدكنندهء تاج محل» پربازديدكننده‌ترين ساختمان جهان اسـت، اهميت آن از نظر هنر معماري اسـت٬چرا كه از نظر هنر معماري جوايز بين‌المللي فراواني را بـه خود اختصاص داده اسـت ؛ از جمله جايزه ی معماري مهندسي ساختمان و مهندسي طراحي نور و جايزه ی انجمن ساختمانهاي بتوني آمريكا درسال 1990 بـه عنوان ظريفترين ساختمان بتوني جهان.

اين معبد را نماد معماري هند بعد از استقلال اين كشور مي‌دانند و روزنامه ی تايمز آنرا «تاج محل قرن بيستم» ناميده اسـت و دولت هند عكس آنرا بر روي يك تمبر يادگاري در كنار سه بناي مهم ديگر هندوستان نقش كرده اسـت.

عجیب ترین ساختمان های دنیا + عکس

وقتي طرح اين معبد درسال 1978 در مسابقه‌ ی بين‌المللي معبد لوتوس هند كه طراحان هندي و غيرهندي در آن شركت داشتند برنده شد، متخصصين آنرا بـه علت پيچيدگي و ظرافت بيش از حد غيرقابل اجرا دانستند، بنابراين طراح آن، مهندس فريبرز صهبا «متولد مشهد، فارغ‌التحصيل رشتهء معماري از دانشكدهء هنرهاي زيباي تهران» كه ساكن انگلستان بود، تصميم گرفت خود کنترل آنرا بـه عهده بگيرد و بـه اين منظور هشت سال در هندوستان اقامت نمود. اين ساختمان بـه شكل يك گل لوتوس «نيلوفرآبی»ساخته شده كه داراي 5 رديف 9تايي گلبرگ اسـت.

سه رديف از گلبرگها از بيرون ساختمان ديده مي‌شوند و دو رديف از داخل. ضخامت گلبرگها كه از جنس بتون سفيدند حداكثر 30 سانتيمتر و حداقل 5 سانتيمتر اسـت كه معجزه‌ای در معماري بـه شمار مي‌رود، بـه طوري كه آرتور اريكسون كانادايي، از مشاهير معماري جهان، پس از بازديد از ساختمان گفت اين ساختمان نشانه‌ ی آن اسـت كه هنوز دراين قرن امكان معجزه وجوددارد.

«براي مقايسه مي‌توان بـه ساختمان اپراي شهر سيدني اشاره كرد كه ضخامت گلبرگهاي آن گاهي بـه دو مترهم مي‌رسد.» از همه ی مهمتر اين كه اين بنا بدون امكانات معماري مدرن ساخته شده اسـت، زيرا بـه علت ممنوعيت واردات اجناس خارجي در دولت خانم گاندي، اين ساختمان با وسايل ابتدايي موجود در هند، حتي بدون بولدوزر يا مته برقي، ساخته شد.

موزه گوگنهایم بیلبائو Guggenheim Museum

عجیب ترین ساختمان های دنیا + عکس

اگر بـه این مبحث علاقه داشته باشید می دانید کـه این شاهکار هنر معماری فرانک گری Frank Gehry در تعداد زیادی از لیست‌ها قرار میگیرد، پس بی‌شک در بین ساختمان های‌ عجیب جهان هم جایگاهی همیشگی دارد.

این موزه کـه متعلق بـه بنیاد موزه‌های‌ گوگنهایم اسـت در شهر بیلبائو کشور اسپانیا ساخته شده اسـت. قرارگیری این ساختمان درکنار رودخانه Nervion فرانک گری بزرگ را بـه فکر انداخت کـه شمایل کلی این اثر را شبیه یک کشتی طراحی کند کـه روی آب این رودخانه شناور اسـت.

البته موزه گوگنهایم بیلبائو فقط زمانی شبیه یک کشتی اسـت کـه از سمت رودخانه بـه آن نگاه کنید و این خودش یکی از موارد جالب مربوط بـه این غول دوست‌داشتنی و جذاب اسـت. برای شناخت بهتر این ساختمان باید دور تادور آن بگردید یا عکس‌هایي را کـه از زوایای گوناگون گرفته شده‌اند ببینید.

عجیب ترین ساختمان های دنیا + عکس

این موزه بـه سبک معماری مدرن ساخته شده اسـت و این‌کـه خود ساختمان یک اثر هنری باشد از ویژگی‌های‌ موزه‌های‌ این سبک اسـت. هرچند نمایشگاه‌های‌ هنری متفاوت در تمام طول سال در تالارها و فضاهای باز این موزه اسپانیایی برگذار می شود اما تعداد زیادی از گردشگران فقط برای دیدن خود ساختمان بـه آن‌جا می روند.

موزه گوگنهایم بیلبائو با طراحی پیچیده و نمایی کـه کاملا با ورق‌های‌ تیتانیوم پوشیده شده اسـت، شبیه یک شی عظیم مریخی اسـت کـه دراین شهر اروپایی فرود آمده اسـت.

خانه کج‌ومعوج، سوپوت در لهستان Krzywy Domek

عجیب ترین ساختمان های دنیا + عکس

خانه کج‌ومعوج ؛ برعکس اسم غیرمعمولش، مرکز خرید اسـت. بخشی ازآن شامل دفاتر اداری اسـت ودر یکی از خیابان‌های‌ اصلی شهر قرار دارد. این خانه درسال 2004ساخته شده اسـت و وسعت آن حدود 4 هزار متر مربع اسـت. برای طراحی این خانه از نقاشی‌های‌ یک تصویرگر لهستانی الهام گرفته‌اند. تعدادی از مهمترین شرکت‌های‌ بین‌ المللی لهستان دراین مجموعه دفتر دارند.

ساختمان مرکز ملی هنرهای نمایشی National Centre for the Performing Arts

عجیب ترین ساختمان های دنیا + عکس

ساختمان مرکز ملی هنرهای نمایشی پکن یکی از جذاب‌ترین ساختمان های‌ شهر پکن «پایتخت چین و یکی از پر جمعیت‌ترین شهر های جهان» اسـت. معماری چین مانند سایر هنرهای آن از گستردگی و تنـوع فراوان برخوردار اسـت.

یکی از دیدنی‌های‌ شهر پکن و از عجیب‌ترین ساختمان‌های‌ جهان، تئاتر بزرگ ملی چین اسـت. طراح این ساختمان «پل اندرو» معمار فرانسوی اسـت. نام این ساختمان زیبا «مرکز هنرهای نمایشی ملی چین» اسـت. مرکز هنرهای نمایشی در بین عموم مردم پکن بـه «تخم مرغ بزرگ» مشهور اسـت.

این ساختمان درسال 2007 بهره‌برداری شد. جالب اسـت بدانید کـه هرساله بـه مناسبت سالگرد افتتاح این مرکز، برنامه‌های‌ گوناگون هنری در آن اجرا می شود. بـه مرور زمان و این مراسم بـه سنتی سالانه تبدیل شده و مردم زیادی هم ازآن استقبال میکنند.

عجیب ترین ساختمان های دنیا + عکس

بدنه خارجی مرکز هنرهای نمایشی ملی چین از جنس تیتانیوم و بـه‌شکل گنبد شیشه‌ای اسـت کـه اطراف آن با دریاچه‌ای مصنوعی محصور شده‌اسـت.

این بنا در غرب میدان «تیان آن من» ودر نزدیکی شهر «ممنوعه» «شهری قدیمی در منطقه پکن و یکی از مهمترین دیدنی‌های‌ تاریخی کشور چین اسـت» قرار دارد.

این ساختمان دارای سالن‌های‌ اپرا و باله، سالن اجرای موسیقی و سالن تئاتر اسـت کـه هر کدام آن ها دارای فضایی با بیش از 2000 صندلی اسـت.

نمایشگاه ووشی واندا شهر ووشی چین

عجیب ترین ساختمان های دنیا + عکس

این ساختمان کـه بـه‌شکل یک قوری چرخان غول‌پیکر طراحی شده، در واقع نمایشگاهی چینی اسـت کـه بـه‌منظور آشنایی بیشتر بازدیدکنندگان با آداب‌ورسوم محلی ساخته شده اسـت. سازه چرخان این بنا امکانات ویژه‌ای را در خود جای داده اسـت: ترن هوایی کوچک، چرخ‌فلک و پارک آبی. لذت‌بردن از این امکانات، درکنار بازدید از نمایشگاه، انگیزه خوبی برای رفتن بـه این مجموعه اسـت.

ساختمان Ren «چین»

عجیب ترین ساختمان های دنیا + عکس این ساختمان در شانگهای چین قرار دارد کـه توسط گروه معمار بسیار مشهور یعنی Copenhagen’s Bjarke Ingels طراحی و ساخته شده و می‌توانیم آنرا یکی از عجیب ترین سازه های‌ دنیا بـه حساب بیاوریم کـه هزینه بسیار زیادی هم برای ساختش شده اسـت.استفاده این ساختمان برای هتل,مرکز خرید و کنفرانس استفاده می شود و میتوانید با شبی حدود 350 دلار در یکی از اتاق های‌ آن جای بگیرید.این مجموعه از دو ساختمان تشکیل شده اسـت کـه یکی برای ورزش و آب درمانی و دیگری برای مجموعه های‌ خرید و تفریحی بـه کار رفته اسـت.بـه طور کلی فعالیت های‌ بسیار خاص و روان کاوی دراین ساختمان صوت می گیرد کـه در دیگر نقاط دنیا نمیتوانید مشابه اش را پیدا کنید. بی شک این ساختمان یک شاهکار معماری اسـت کـه در نگاه اول بیش از هر چیزی طراحی ظاهری آن جلب نظر می‌کند. گروه مهندسان پلوت آنرا طراحی کرده اند و قرار اسـت یکی از عجیب ترین سازه های‌ بشری در کشور چین باشد. طراحان با استفاده از فرم فیگوراتیو آدمی کـه در حال راه رفتن اسـت آنرا طراحی کرده اند و معتقدند ظاهر آن بیش از آنکه ساختمانی تجاری را یادآور شود یک شاهکار شاعرانه معماری اسـت.
نکته جالب توجه این کـه این مجموعه نمایانگر واژه چینی “مردم” اسـت «کـه شبیه نماد 8 پارسی اسـت» و یک نشانه شهری قابل تشخیص برای نمایشگاه جهانی در چین می‌باشد. عجیب ترین ساختمان های دنیا + عکس
البته هدف نهایی ساخت این مجموعه بیشتر تبدیل شدن بـه یک هتل عظیم و حيرت انگيز اسـت تا یک مرکز تجاری صرف… حتی برای آن چند واحد ورزشی هم در نظر گرفته اند.
بنای اصلی متشکل از 2 ساختمان منحنی اسـت کـه در قسمت بالایی بـه هم می‌رسند و تشکیل یک واحد مستقل را می‌دهند. البته یکی از ساختمان ها از آب سر بر گرفته و اینطور بـه نظر می‌رسد کـه یک سمت آن در آب و سمت دیگرش در خشکی بنا شده اسـت.
طراحان میگویند این بنا استعاره از روح انسان اسـت و از عناصر آب و خاک در تشکیل آن مانند جسم و روح انسان یاد می کنند. قرار اسـت دراین ساختمان عظیم، قسمت کلوپ های‌ ورزش های‌ آبی هم راه اندازی شود.
مجموع 2ساختمان یک هتل 1000 اتاقی خواهد شد کـه برای خودش یک شهرک نمادین و مدرن اسـت. این ساختمان هنوز بـه طور کامل بـه بهره برداری نرسیده اسـت ودر سال2012 ساخت آن بـه اتمام خواهد رسید.
گفته می شود کـه پس از ساخت نام این ساختمان بـه عنوان یکی از عجیب ترین سازه های‌ دست بشر درکتاب رکورد های جهانی کتاب گینس ثبت خواهد شد و ممکن اسـت کـه بتواند در3 قسمت مختلف از رکورد های جهانی، رکورد شکنی کند

مرکز تجاری در ایتالیا «jesolo magica»

عجیب ترین ساختمان های دنیا + عکس

دفتر معماری زاها حدید یک مرکز تجاری و فروشگاه برای گردشگاه جسولو Jesolo در نزدیکی ونیز ایتالیا طراحی کرده اسـت؛بازهم یک طرح حجمی در هم تابیده«حجم سیال» از زاها حدید و اینبار در ایتالیا .

این پروژه کـه جسولو مجیکا Jesolo Magica نام دارد، شامل فروشگاهها، بارها، رستوران ها، بخش اداری، یک هتل، یک مرکز کنگره و مرکز سلامت خواهد بود. زمان تکمیل ساختمان سال 2014تعیین شده اسـت جسولوJesolo یکی از معروفترین تفریگاه های‌ کنار دریاست و طراحی آن امکان استفاده ی کامل از امتیازات فضای مرداب ونیز را میدهد.

این پروژه قصد دارد کـه یک کاتالیست یا تسریع کننده بازسازی و نو آوری باشد پروژه ایی کـه بـه شهر جسولو Jesolo فرصت خوبی برای توسعه بـه عنوان یک مکان برای برگزاری کنفرانس ها و گذراندن تعطیلات میدهد.

عجیب ترین ساختمان های دنیا + عکس

این طرح پیوستاری از فضای سیال خلق میکند کـه معنای تازه ای از امکان را بر می انگیزد. عناصر متفاوت مجموعه ی جسولو مجیکا Jesolo Magicaبا یک دیگر تطبیق یافته اند تا محدوده ای از ساختمان ها يي را شکل دهند کـه بـه ظاهر از هم جدا هستند اما هر کدام بـه طور منطقی با ساختمان بعدی دریک مجموعه ی متغیر مرتبط هستند.

احجام تشکیل دهنده ی مرکز تفریحی، یک فضای مرکزی را مانند گلبرگ های‌ یک گل در بر میگیرند. ساختمان هتل گلبرگ نهایی این مجموعه اسـت کـه نمایی از مرداب مجاور را در اختیار ساکنان قرار میدهد. پروژه ی جسولو مجیکا Jesolo Magica علاوه بر بخش اداری، فضا فروشگاه ها و رستوران ها، هتلی رابا مرکز کنفرانس، چشمه ی آب گرم، کلوپ شبانه و فضاهای خارجی برای مسابقات در نظر گرفته اسـت

ساختمان Wing Shape Zayed National Museum «امارات»

عجیب ترین ساختمان های دنیا + عکس

این ساختمان کـه در شهر ابوظبی امارات متحده عربی قرار دارد<بـه عنوان یک موزه برای تحولات اقتصادی و فرهنگی کشور بـه رفته اسـت کـه ظاهر بسیار عجیب و مدرنی دارد.این سازه از 5 ساختمان کوک تر بال شکل تشکیل شده اسـت کـه درکنار یک دیگر قرار می‌گیرند.همچنین برج Wing Shape چند سالن مختلف برای اجرای موسیقی و کفنرانس دارد و ازآن طرف هم خواننده مطرح زیادی اقدام بـه برگزاری کنسرت در آن می کنند.همانگونه کـه در تصویر رو بـه رو مشاهده می‌کنید,ـنها یک پل برای ورود و خروج بـه جزیره و بازدید از این موزه وجوددارد کـه زیبایی اش را دو چندان میکند.

خانه صدفی در مکزیک Isla mujeres

عجیب ترین ساختمان های دنیا + عکس

یکی از جزایر مکزیکی کوچک واقع در دریای کارائیب اسـت کـه با درختان گرمسیری بسیاری احاطه شده اسـت. این جزیره کـه یکی از بهترین مقاصد گردشگری جهان برای گذراندن تعطیلات اسـت، تعدادی از زیباترین و عجیب‌ترین معماری‌های‌ دنیا را در خود دارد.
خانه صدفی، جاذبه باورنکردنی اصلی این جزیره اسـت کـه افراد بسیاری را بـه سمت این منطقه می‌کشاند. تمامی نمای بیرونی و داخلی این بنا بـه شکل صدف و یا از خود صدف ساخته شده اسـت و مصالح بـه کار رفته در ساخت آن همگی از مواد بازیافتی و طبیعی انتخاب شده‌ اسـت. دراین خانه علاوه بر لذت بردن بـه دلیل بودن در محیطی از جنس آرامش میتوان از منظره زیبای کارائیب نیز بهره‌مند شد.

خانه اپرا هاربین Harbin opera house

عجیب ترین ساختمان های دنیا + عکس

خانه اپرا هاربین، الهام گرفته از فرهنگ روسی و چینی

در طراحی خانه اپرای هاربین از فرهنگ سنتی روسی و چینی الهام گرفته شده اسـت؛ چراکه شهر «هاربین» در مرز شمالی چین و روسیه قرار دارد و از این‌رو تبادلات فرهنگی مردمان این شهر با روس‌ها قابل کتمان نیست.

این خانه اپرا کـه بـه عنوان بزرگ ترین مرکز فرهنگی، هنری و تفریحی چین شناخته شده اسـت در محوطه تالاب مانند کرانه رودخانه «سونووا» ودر زمینی بـه مساحت 180 هزار متر مربع قرار دارد.

طراحی و ساخت«هاربین» در عین ایجاد منظره‌ای فوق‌العاده در آن منطقه، هیچ گونه اثر سوئی بر اکوسیستم آن نگذاشته اسـت. شکل این ساختمان در هماهنگی با عناصر طبیعی مکان طراحی شده اسـت و بـه‌نظر می‎رسد سازه سیال و منحنی سالن، توسط باد و آب مانند تندیسی تراشیده شده ودر پنل های‌ آلومینیومی سفید احاطه شده اسـت و نمایی شاعرانه و درعین حال مستحکم را پیش چشم می‌گستراند.

عجیب ترین ساختمان های دنیا + عکس

مهمترین فضای خانه اپرای «هاربین» چین، سالن تئاتر وسیع آن محسوب می شود کـه ساختش مدت‌ها پس از تکمیل سایر بخش‌های‌ پروژه نیز ادامه داشته اسـت ودر سایه ساختار دو طبقه خود، گنجایش 1600 نفر را دارد. با این حال لابی شیک و مجلل این سالن اپرا نیز قابل چشم‌پوشی نیست؛ چراکه لابی خانه اپرای «هاربین» چین علاوه بر سقف شیشه‌ای مسحور کننده خود، جایگاه دوم بزگترین فضای این پروژه عظیم را در دست دارد.

با این حال متریال غالب این پروژه عظیم پنل‌های‌ شیشه‌ای و آلومینیومی بزرگی هستند کـه بـه شکل هنرمندانه‌ای درکنار یک دیگر قرار گرفته‌اند و زیبایی معماری فولدینگ آنرا بـه رخ می کشند، اما جالب‌ترین بخش در طراحی خانه اپرای هاربین چین، مسیر ورودی آن بـه شمار می رود کـه در اصل پلی با چشم اندازی فوق‌العاده بـه طبیعت اطراف این منطقه اسـت.

«ما یانسونگ» مؤسس MAD میگوید: در طراحی سالن اپرای «هاربین» آن‌را بـه عنوان مرکز فرهنگی آینده در نظر گرفتیم، بـه این معنا کـه دارای صحنه اجرای گسترده و نیز فضای عمومی جاداری باشد کـه ترکیب انسان، هنر و هویت شهری را درکنار هم گرد آورد، درعین حال بـه لحاظ سینرژیک نیز با طبیعت اطراف ترکیب شود.

نوشته عجیب ترین ساختمان های دنیا + عکس اولین بار در تالاب. پدیدار شد.