دامنه چیست؛ 4 نکته کلیدی هنگام خرید آن

یکی از مهمترین نکاتی که هر کسب و کاری برای راه اندازی وبسایت خود باید مدنظر قرار دهد، خرید یک دامنه است. اما شاید سوال شود، “دامنه چیست”؟ دامنه در واقع همان نامی است که برای وبسایت خود خریداری می کنید. این دامنه کمک می کند، تا محتوای سایت شما در ذهن مخاطب با این نام شناسایی شود. برای اطلاع بیشتر درباره اینکه “دامنه چیست” این مقاله را مطالعه کنید. همچنین در این مطلب به شما درباره نکات کلیدی که می تواند در انتخاب و خرید دامنه مک کند، صحبت خواهیم کرد.

 دامنه چیست؟

خرید و ثبت دامنه برای راه اندازی وبسایت تخصصی یک کسب و کار اقدامی ضروری است. بدون دامنه هیچ وب سایتی نمی تواند راه اندازی شود و در واقع نقطه شروع فعالیت هر سایتی دامنه است. دامنه در واقع نامی است که در دنیای اینترنت برای کسب و کار خود انتخاب و ثبت می کنید، تا مشتریان از طریق آن شما را راحت تر پیدا کنید. توصیه های زیادی برای انتخاب نام دامنه مناسب و معتبر وجود دارد که با یک سرچ و جستجوی کوتاه می توانید به آن پی ببرید. پس از آن می توانید برای اینکه وبسایت امنی داشتی باشید کمی درباره اطلاعاتی مانند SSL چیست، یا درباره خدمات میزبانی و هاست و… نیز اطلاعات لازم را به دست آورید.

4 نکته کلیدی هنگام خرید دامنه

زمانی که می خواهید برای خرید دامنه اقدام کنید، لازم است به نکات طلایی که می تواند، مسیر موفقیت وبسایت شما را هموار کند توجه کنید. شاید باورتان نشود اما انتخاب یک دامنه مناسب تاثیر زیادی بر موفقیت وبسایت شما دارد. 4 نکته طلایی که لازم است در زمان خرید دامنه مدنظر قرار دهید، عبارت است از:

1.    مورد اول: آسان بودن تایپ نام دامنه

یکی از مهمترین پارامترهای اساسی در خرید نام دامنه، انتخاب نامی است که تایپ کردن آن برای مخاطب آسان باشد. این موضوعی است که بسیاری از سایت ها و کسب و کارها آن را جدی نمی گیرند. نام دامنه ای که راحت باشد، سرچ کردن آن نیز برای مخاطب راحت تر است. علاوه بر اینکه اگر نام راحتی انتخاب نکنید، ممکن است در جستجوهای کاربر، گوگل و دیگر موتورهای جستجو محتواهای مشابه را به مخاطب نشان دهد. در این شرایط رتبه شما در نتایج جستجوی کاربر تا حد زیادی تنزل پیدا می کند. این نکته را نیز در نظر بگیرید که انتخاب نام های خلاقانه نیز می تواند شما را در مسیر انتخاب دامنه کمک کند، پس محدودیتی در این زمینه برای خود قائل نشوید. یکی از کارهایی که توصیه میشود انجام دهید انتخاب نام کوتاه برای دامنه است، نام های بلند و طولانی در تایپ و به یاد ماندن کمی سخت است.

2.    مورد دوم: استفاده از کلمه کلیدی مناسب

پیش از آنکه برای خرید نام دامنه اقدام کنید، لازم است درباره آن تحقیق لازم را داشته باشید. این تحقیق به شما کمک می کند علاوه بر دقت همه جانبه در انتخاب نام، نام مناسبی برای برند خود و ماندگاری آن در ذهن مخاطب داشته باشید. نامی که انتخاب می کنید باید به شکلی جذاب، کوتاه، دارای مفهوم و متناسب با محتوای سایت مورد نظر شما باشد. در این شرایط می توانید نامی ماندگار داشته باشید که مخاطبان نیز آن را با دیگران به راحتی به اشتراک بگذارند. کلمه کلیدی به کار رفته در نام برند بسیار مهم است. به طور مثال بسیاری از خبرگزاری ها و بنگاه های خبری از پسوند پرس یا نیوز استفاده می کنند. این ارتباط معنایی کمک می کند تا هدف سایت و نیز زمینه فعالیت آن نیز به خوبی در ذهن مخاطب بماند و پیدا کردن آن نیز راحت تر می شود. برای دیگر زمینه های شغلی نیز به همین شکل می باشد.

3.    مورد سوم: انتخاب پسوند مناسب دامنه

زمانی که برای انتخاب نام دامنه اقدام می کنید، یکی دیگر از مهمترین مواردی که باید آن را مدنظر قرار دهید انتخاب پسوندی است که برای آن انتخاب می کنید. این پسوند باید مرتبط با زمینه کاری شما باشد. به طور مثال برای کمپانی ها انتخاب پسوند .co مهم است. این موضوع کمک می کند که در میان جستجوهای کاربران نیز، وبسایت شما به درستی شناسایی و معرفی شود. علاوه بر این شما زمان انتخاب نام دامنه باید از برند خود محافظت کنید و دامنه ای با غلط تایپی را انتخاب نکنید. این انتخاب درست و به موقع از بروز اشتباه و سوءاستفاده از برند شما نیز پیشگیری خواهد کرد.

4.    مورد چهارم: خرید سریع نام دامنه

پس از آنکه دامنه مورد نظر را برای خود انتخاب کردید، در اولین فرصت برای خرید دامنه اقدام کنید، تا نام دامنه به نام کاربر دیگری ثبت نشود. این موضوع که نام برند قبل تر توسط افراد و شرکت های دیگر خریداری می شود، یکی از چالش های بزرگی است که ممکن است با آن مواجه شوید. در نظر داشته باشید که هنگام خرید دامنه به چند نکته اساسی توجه کنید:

  • تلفظ آسان
  • کوتاه بودن نام دامنه
  • سئو محور بودن دامنه
  • ارتباط آن با برند
  • موجود بودن آن برای پسوند

نکته مهمی که در زمان خرید دامنه ممکن است با آن مواجه می شوید، موجود نبودن نام برند شما است که پیش از شما آن را رزرو کرده اند. از همین رو حتما در اولین زمان ممکن برای خرید نام دامنه اقدام کنید. در صورتی که نام مورد نظر موجود نبود می توانید گزینه های دیگری را مدنظر قرار دهید. نکته مهم اینکه در خرید نام دامنه سعی کنید تا حد امکان از اعداد و حروف بی ربط استفاده نکنید.

نتیجه گیری

در این مقاله سعی کردیم مهمترین نکاتی که باید در زمان خرید دامنه مدنظر قرار دهید را بیان کنیم. همانطور که می دانید.خرید دامنه را می توان اولین قدم در مسیر راه اندازی یک وبسایت دانست. چرا که نام دامنه هویتی است که یک وبسایت را در دنیای اینترنت به مخاطب معرفی می کند. در صورتی قصد دارید بهترین دامنه را خریداری کنید، می توانید از خدمات شرکت فناوری اطلاعات و وب سایت وب‌رمز استفاده کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره یا استفاده از خدمات پشتیبانی می توانید، با کارشناسان این شرکت تماس بگیرید.