آیا پایان نامه‌ی کارشناسی ارشد سخت است؟

نوشتن پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد، برای دانشجویان در رشته‌های تحصیلی مختلف ضروری و لازم می‌باشد. درصورتی که تمایل داشته باشیدکه پایان‌نامه‌ی خود را در یک مؤسسه‌ی معتبر بنویسید، مؤسسه‌ی استاد پژوهش باسابقه‌ی‌طولانی عضوبا تجربه‌ترین مؤسسات است که می‌توانید با خیال راحت، انجام پایان‌نامه‌ی خودرا به آن بسپارید.

 در حقیقت دانشجویان برای اخذ مدرک کارشناسی ارشد از طرف دانشگاه موکلفند که علاوه بر کسب نمره‌ی قبولی در واحدهای درسی، در زمینه‌ی تخصصی خود تحقیقاتی را انجام داده و آن را به صورت پایان‌نامه بنویسند.

انجام پایان‌ نامه کارشناسی ارشد و دکتری دارای مواردی است که رعایت آن‌ها نقش مهمی در تسهیل فرآیند تحقیقاتی دانشجو دارد. که در ادامه به آن می‌پردازیم .

 

پایان‌نامه چیست؟

 پایان نامه یا(تز)یا(رساله) نوشتاری می‌باشد که دانشجویان دریک  موضوع خاص که مربوط به رشته‌ی تحصیلی‌شان می‌باشد، برای‌اخذ مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد می‌نویسند.

 در واقع دانشجویان یا موضوع و سؤالی را بررسی می‌کنند و با تجزیه و تحلیل وتجارت علمی ویا آزمایشی سعی می‌کنند تا به آن موضوع پاسخ دهند. به عبارت دیگر پایان‌نامه شامل استدلال موضوعی، ارائه‌ی پژوهش تجربی‌، حاصل‌کارآموزی یا عصاره‌ای از درس‌های آموخته شده در دوران تحصیلی  دانشجو می‌باشد که با کمک وراهنمایی ومشاوره اساتید دانشگاه نگارش و تدوین خواهد شد.

 جالب است بدانید که دانشجویان موظفندپایان نامه‌ای با یک موضوع جدید و یک محتوای جدید، تهیه  کنند. لازم به ذکر‌است که پایان‌نامه‌ی دوره‌ی کارشناسی معمولاً به صورت نوشتاری حاصل از گردآوری تحقیقات دیگر است در حالی که پایان‌نامه‌ها در دوره‌ی کارشناسی ارشد و دکتری ،الزاماً باید دارای موضوع و محتوای جدید باشند.

 بهترین زمان شروع به کار،ترم سه است که بهترمی‌باشد به بهترین اساتید راهنمای خود مراجعه نموده تا این که ایشان مقالات چاپ شده در مجلات معتبر بین‌المللی را در اختیارشما قراردهد و شما مطالعه‌ی  آن‌ها را به طور سطحی آغازکنید تا باشیوه‌ی نگارش، چکیده، مقدمه و تعاریف اصلی کاملاً آشنا شوید.

 در ادامه به مراحل نگارش پایان‌نامه کارشناسی ارشد می‌پردازیم.

 1-انتخاب موضوع پایان نامه:

اولین گام جهت نگارش پایان‌نامه،انتخاب موضوع است که دانشجو باید دقت لازم را داشته باشد.

 عوامل مهم جهت انتخاب موضوع پایان نامه

1-در دسترس بودن امکانات پژوهشی مورد نیاز

2-نیازجامعه

3-علاقه به موضوع انتخابی

4-ارتباط موضوع با رشته‌ی تحصیلی و شغل آینده‌ی دانشجو

نکته:

از آن‌جایی که وقت و زمان زیادی جهت تحقیق و نگارش پایان نامه صرف می‌شود ؛بهتراست موضوعی انتخاب شود که تا پایان کار علاقه و اشتیاق شمابه آن ادامه داشته باشد. و موضوع پایان نامه باید جدید باشد به این معناکه هیچ پایان‌نامه‌ای بااین موضوع ومحتوا موجود نباشد.

2- انتخاب استاد راهنماومشاور:

 مرحله دوم انتخاب یکی از اساتید است که دارای تخصص در زمینه‌ی موضوع انتخابی داوطلب می‌باشد. دانشجو باید پیشینه تحقیقات را وطرح اولیه را به او ارائه دهد.بهتر است که دانشجو قبل از اینکه ظرفیت استاد راهنما پر شود به او مراجعه کند در صورتی که رضایت استاراهنمارا جلب کندوجهت انتخاب استاد مشاور با او مشورت کند. باآغاز فرآیند نگارش پایان‌نامه،داوطلب باید هر هفته یک بار به استاد راهنما مراجعه کند و روند پیشرفت کار را به او اطلاع دهد. هم‌چنین ارائه‌ی گزارش که پیشرفت کار چگونه بوده است بایدهردوماه یک‌بار به دانشگاه مراجعه کند.

3- ارائه‌ی پروپوزال:

 پروپوزال فرم پیشنهادی پایان‌نامه کارشناسی ارشد است. پروپوزال دارای بیان مسئله، اهداف و روش کار و پیشینه‌ی تحقیق و سوابق و… است که باید به تأیید استاد راهنماومشاور رسیده باشد. جالب است بدانید که پروپزال یک پیش‌نویس پژوهشی می‌باشدکه دانشجو جهت اخذ مدرک و نگارش پایان‌نامه به آن احتیاج دارند.

 جهت اخذفرم پروپوزال وتکمیل آن به سایت دانشگاه رفته و جهت دانلود آن اقدام نمایید. سپس با نگارش فرم و ارائه‌ به استاد راهنما، بعد از تصویب نهایی، داوطلبان می‌توانند اقدام به نگارش پایان نامه خود کنند.

4- نگارش پایان نامه :

توصیه می شود بعد از نگارش هرفصل است از پایان نامه جهت بررسی و تأیید حتماًبه استادراهنما مراجعه  شود و بعد از اتمام کار، ارائه‌ی یک نسخه چاپی با فرمت و چارچوب مشخص و معین به استاد راهنما  ضروری است تا نواقص احتمالی آن با را با بررسی نهایی مشخص کند که در جلسه‌ی دفاع مشکلی به وجود نیاید.

اجزای پایان‌نامه‌ی کارشناسی ارشد:

1-صفحه‌ی عنوان

2-صفحه‌ی تقدیم

3-صفحه‌ی سپاس‌گزاری

4-چکیده‌ی‌پژوهش

5-فهرست‌نوشتار

6-کلیات‌پژوهش

7-پیشینه‌ی تحقیق

8-روش شناسی تحقیق

9-تجزیه و تحلیل داده

10-نتیجه‌گیری

 

اعلام آمادگی دفاع از پایان نامه:

 بعد از اتمام پایان‌نامه، زمان‌دفاع از آن است که جلسه‌ای در مقابل اعضای گروه به دفاع از ایده‌های طرح شده در پایان‌نامه برگزار می‌شود. درحقیقت شما به اثبات مسائلی می پردازید که در طی مسیرتحقیق ونگارش به آن دست یافته‌اید.

 درحقیقت در این جلسه اعضای گروه سؤالاتی را از شما می‌پرسندو شما باید پاسخی قانع کننده به آن‌ها  ارائه دهید.

به علت این که پایان نامه بخش عمده‌ای از نمره دانشجو را به خود اختصاص می‌دهد، پس دانشجو باید تمام تلاش خود را جهت پشت سر گذراندن این جلسه به کارگیرد. نوشتن یک پایان‌نامه مثل به پایان رساندن یک ماراتن طولانی می‌باشد که وقتی دانشجویان تازه وارد دوره‌ی کارشناسی‌ارشد می‌شوند و اطلاعاتی در این زمینه ندارند که چه کاری می‌خواهند انجام دهند. پس درجست‌وجو‌ی روش‌های مختلف جهت انجام پایان نامه می‌باشند.

سؤالی که ممکن است در اینجا پیش آیداین است که چرا دانشجویان دچارهمچین مشکلاتی می‌شوند:

1- عدم وجودبرنامه‌ی درسی که نوشتن پایان‌نامه‌ومقاله را به دانشجویان آموزش دهد.

2-مبهم وانتزاعی بودن الزامات تعیین شده به وسیله‌ی برنامه های درسی

3- مورد انتقادقرارگرفتن پایان نامه‌ها به دلیل این که کیفیت آن‌ها پایین‌تر از حد انتظار است.

4-دانشجویان نحوه‌ی انجام پایان‌نامه رایاد نمی‌گیرند

اساتید سعی می‌کنندببینند آیادانشجو موضوع را درک کرده است یا خیر؟ آیا موضوع برای داوطلب شفاف شده است یا خیر؟ امابه او چگونگی نوشتن پایان نامه رایاد نمی‌دهند.

 نوشتن یعنی برنامه ریزی، تفکر، استدلال و سازماندهی و فعالیتی می باشد که شما را ملزم می‌کندتا درستی مطلب را زیر نظر بگیریدکه آیادر جای مناسب به کار رفته است یا خیر؟

که متأسفانه دانشجویان این موضوع را مدنظر قرار نمی‌دهند و همین یکی از دلایل کیفیت پایین پایان‌نامه دانشجویان می‌باشد.

مؤسسه‌ی تزآگاه با سابقه‌ای درخشان در انجام پایان نامه و کسب رضایت و اعتماد داوطلبین به بهترین مؤسسه تبدیل شده که درصد بالای رضایت دانشجویان گواه این موضوع می‌باشد.

5- انتخاب یک موضوع دشوار برای تز دکتری

 دانشجویان انتخاب موضوع را یک وظیفه‌ی مشقت بار فرض می‌کنند و اقدام به یک موضوع انتخابی می‌کنند یابه یک موضوع می‌پردازد که در آن هیچ تخصص و پیشینه‌ی مطالعاتی ندارند و به موضوعاتی وارد می‌شوند که هیچ مطالعه‌ی داخلی و خارجی در آن موضوع نشده است.

 این موضوع باعث می‌شود که داوطلب به موضوع جدید ورود نکرده و به کپی مطالب بپردازد حتی بسیاری از داوطلبین مدت فراوانی را صرف انتخاب موضوع و پریدن از این شاخه به آن شاخه میکنند، که این موضوع باعث از دست رفتن زمان زیادی جهت انجام پایان نامه می‌شود.

6- عدم اولویت بندی اقدامات لازم جهت نوشتن پایان نامه کارشناسی ارشد:

داوطلبین قادر به اولویت بندی مراحل انجام پایان نامه نیستند؛بنابراین،از مؤسسات کمک می‌گیرند. نیروهای متخصص سریع تز به دلیل استفاده از متخصصان رشته‌های مختلف و مشاوران مجرب و همچنین به کارگیری شیوه های تحقیق می‌توانند شما رادر این زمینه راهنمایی کنند.

7-عدم تکمیل تحقیقات قبل از نوشتن پایان‌نامه:

 این موضوع ممکن است نوشتن پایان‌نامه را از نظر داوطلب دشوارنماید و منجر به پایان‌نامه‌ای بی‌کیفیت  شود و باعث از دست رفتن فرصت پذیرش و چاپ مقاله شود.

8-محدودیت زمان و هزینه وجود دارد.

دفاع به هنگام خود یک ارزش و امتیاز است، چرا که موجب جلوگیری از تحمیل هزینه‌ها و صرف زمان در ترم های بعدی و سنوات و پرداخت هزینه‌هاو… می‌شود. لذا با توجه به مؤلفه‌ی زمان و هر امری که موجب کندپیش رفتن این پروسه می‌شوددانشجویان را به سمتی سوق می‌دهد تا پایان‌نامه‌ی خود را به مؤسسات مختلف بسپارند.

مؤسسه‌ی مشاوران تهران قیمت بسیار مناسبی که راضی کننده‌ی همه باشد را ارائه می‌دهد، چرا که بسیاری از مؤسسات بدون هیچ دلیلی هزینه‌های گزافی را جهت نوشتن مقاله در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری دریافت می‌کنند و کیفیت کار با مبلغ دریافتی، قابل مقایسه نیست.